Bålgeting å en simpel räkmacka…

Räkmackan som min man försökte förenkla när vi var i affären och inhandlade råvarorna. Han plockade helt enkelt upp en burk med skalade kräftstjärtar! och frågade om inte en sån burk skulle vara bättre och snabbare. Men si den gubben gick inte. Kvinna hade bestämt att det skulle skalas räkor och då blev det så. 1 kg räkor med skal, ett varsitt kokt ägg, (kokas i 7 min å 20 sek blir perfekt att ha på mackan). Några salladsblad och majonäs och hembakt bröd förståss. Å en lime i brist på citron, Smaskens! Kan inte bli simplare och så försvinnande gott…

I går upptäckte Iceman en stor ”skalbagge” med gulrandig bak. Har jag aldrig sett sa jag, måste vara något annat än skalbagge. Mycket riktigt efter en stund kom jätten och brummade och flög omkring oss. Han bor där säger Iceman och pekar mot backen, vi står nog i vägen. Vi flyttade oss och bumlingen som jag fick se på nära håll när han flög in i hålet visade sig vara en Bålgeting!

Syns min lilla vita pil? Bumlingen bor där inne. Bålgetingar är fredligare än vanliga getingar och matar sina bebisar med andra getingar och är dessutom utrotningshotade…. Han får alltså bo kvar i sin håla.
Elman har dragit ledning upp i slänten, nära bålgetingens näste. Vi ska ha granen stå där i skogskanten i vinter, brr, Men dit är det långt, nu är det sommar och sol, imorgon också. På söndag är det sommar och regn enligt vädergubbsen.

Får jag lov att bjuda på en Lord Bute!

Måste tillägga ett litet ps!
När Iceman läste gårdagens blogg protesterade han! Du kommer inte stå där med sockerskålen utan med kameran!! hm, ja kanske det svarade jag.

Å i kväll har han insett att det är nog ingen bra idé att spruta in Myrr i getingkulan. Avståndet verkar inte tillräckligt… Nä just det… Bättre förslag mottages tacksamt.
One thought on “Bålgeting å en simpel räkmacka…

  1. Dammsug upp getingboet. Stoppa sedan hushållspapper eller något annat lämpligt i röret innan du stänger av dammsugaren. Låtpapperet sitta kvar ett par dagar. Getingarna dör egentligen meddetsamma – men för säkerhets skull…

    Gilla

Kommentera

