Gårdagens utflykt till Kolmården

Dotter ville till Kolmården nån dag denna sommar så i förra veckan bestämde vi att Onsdag denna vecka skulle bli perfekt. Onsdagen är Icemans första semesterdag, han undrade lite lätt i Måndagskväll om han också var tänkt att delta i utflykten. Ja absolut, jag har räknat med att du ska följa med. När jag hade hämtat dotter från tåget diskuterade vi hur dags vi skulle åka på morgonen, dotter tyckte vi skulle åka redan kl 8. Kvinna fick hickups, kl 8?? Nä Kolmården öppnar kl 10 så jag tycker det blir perfekt om vi åker hemifrån kl 11. Då fick dotter hickups, du har väl aldrig varit morgontrött! Nä inte så värst men jag vet en som kommer att protestera sa jag. Så vi bestämde att det blir bra om vi åker hemifrån kl 10. Íceman protesterade lite grann men insåg också att det är nog bra att komma i väg så tidigt som möjligt. Jag ringde mormor och talade om att vi hämtar upp henne strax efter tio. Vi kom i väg 10 över 10 med mackor, kaffe och vatten i ryggan. Plockade upp mormor och så bar det i väg till Kolmården.

På vägen undrade dotter hur långt det var till Kolmården! Sisådär en och en halv timme svarade jag. Det var ju ett bra svar fick jag höra då! Kvinna har ingen aning om milen men tiden hade jag koll på trodde jag. Iceman trodde det skulle ta en timme cirka. När vi körde av motorvägen mot Kolmårdens Djurpark så kom vi på en väg som gick utefter Bråviken, så vackert det är här, tänkte jag och mormor hittade ett hus med utsikt över vattnet och sa att där kunde hon bo (hon hittar alltid ställen som hon kan tänka sig att bo på). Sen tog det tvärstopp när det var ca 5 km kvar. Dessa ynka 5 km tog oss en timme. Det visade sig att det var kön var till parkeringen till djurparken. Fasiken vad mycke bilar det redan stod där, vi hittade en plats till slut med hjälp av en stressad parkeringsvakt, betalade vår parkeringsavgift och entreavgiften och stapplade iväg mot djurparken på ben som behövde sträcka på sig. Att gå på toaletten som jag tänkt var inte att tänka på, där var kön också ca 5 km… så det blev till att knipa!

Lodjuret var det första djur som vi såg, fy katten så fina de är. På skansen finns också Lodjur men där är de kanske skygga för vi såg bara skylten som talade om att i det hägnet finns Lodjur
Så kom vi till Tigrarnas värld. Vilka otroligt vackra kissekatter!

Dotter är Tigerfadder, funderar allvarligt på att bli det jag också.

Många vackra bilder fick vi med våra gamla antika digitalkameror. Vi har likadana Iceman och jag, så vi hade liten tävling vem som tog den bästa tigerbilden. Kvinna är enväldig domare, kvinna vann!
Det tog 2,5 timmar till Kolmården och dryga timmen när vi åkte hem.
Mormor föreslog att vi skulle äta mat på Kolgrillen i Södertälje vilket vi accepterade, hade absolut ingen lust att laga mat. Sen fick dotter problem vilket tåg hon skulle hinna med och när de gick, så det slutade med att Iceman sa att hon kunde väl ta Forden, vilket hon inte alls opponerade sig emot.
Å i dag har vi arbetat i trädgården, Iceman har grävt ner elledningen i slänten och jag har flyttat växter från den ena rabbatten till den andra. Kvinna blir liksom aldrig nöjd.

One thought on “Gårdagens utflykt till Kolmården

  1. Det var väldigt vad det tjorvas med tiderna.;) Men ni verkar ha haft en härlig dag!Kram LisaJo, just ja, skrev jag hur man gjorde det där med bilderna? Jag är värdelös men i alla fall så förminskar man och klipper och klistrar i paint. Det är nog ungefär det bästa jag kan förklara och dessutom så har jag förstått att paint är typ bebis-programmet när det gäller att fixa och trixa med bilder. men jag håller mig till det så länge.kram igen

    Gilla

Kommentera

