Fredagsmys med ungskott

Fredagskväll = Fredagsmys, eller hur!
Middag med alla barnen och mormor trodde jag att det skulle bli.
Det blev två bortfall, flickvän och M, bägge hade giltligt skäl att utebli. De missade en satans god förrätt kan kvinna berätta.
Son 2 smakade men kanske inte var så förtjust, han åt några musslor, sen bjöd han ut sina musslor till oss andra. Som gjorde djupdykningar i hans tallrik, mums. – Men mamma, du har väl aldrig tyckt om musslor, säger dotter rätt som det är. -Eh, jo men jag har väl alltid tyckt om musslor??? Nä, hon har så rätt. Kvinna har aldrig smakat på mussla innan son1 kom hem en gång (för länge sedan, i mitt förra liv) och tillredde denna musselsoppa till  mig och mina vänner. (fd vänner!) Hade jag något val? Kunde ju inte säga att jag inte tycker om, eller hur. Kvinna smakade och upptäckte nåt gott! mmmm. Måste poängtera att steget är väldigt långt till att göra denna goda musselsoppa själv, fast det är väldigt enkelt. Vill påstå att det är mycket enklare att bjuda hem ungskott och beräta för en speciell son att mor vill ha musselsoppa till förrätt. Snälla hjälp mig! – Ja, du måste ha blåmusslor, grädde, vin, challottenlök och gärna lite persilja. Ok, jag fixar ingredienser och du gör resten? – Ok, kan jag göra! -Yes!
Min lycka var gjord, kvinna handlade och son fixade förrätt, mmm gott!
Sen, kock som han är och van att delegera, satte han syster på att hacka lök och mig på att rosta bröd. Gav mig kritik för att det var saker i vägen på köksbänken gjorde han också. Son 1 for omkring som en virvel i köket, jag hade jämt jobb med att hinna med, -gör det, -ta bort det där, – var har du… osv.
Jepp, kvinna är mätt, nöjd, glad och stolt.
Till sist!
Huvudrätt var fiskrätten med räksås från Icemans mammas recept. Som också är jättegod men vi (jag) glömde att koka riset 😦 Å det kom ingen av oss på, förrän fisken var på bordet … Istället hackade kvinna zuccini snabbt som sjuttsingen och det fungerade bra i stället för ris det också 🙂
Det blev en pyttelliten bit över av fiskrätten som jag frågade mamma om hon ville ta med sig hem. – Ja, visst kan jag göra det, jag kan koka ris till så blir det en middag, sa hon! Kvinna harklade sig och tittade på morsan …Sen skrattade vi gott!
Gone skiing! 🙂
Kommentera

