Tiga är guld …

Tala är silver! Ja kvinna tänker, tycker i det tysta gör hon. Inte många ord brukar komma över mina läppar, jag är en tyst människa, kvinna lyssnar, iakttager människor omkring mig. Ibland fantiserar jag om människors livsöden, på flygplatser, bygger upp en hel livshistoria kring ett par som står i min närhet, människor som går förbi mig på stan, sätter sig vid bordet bredvid på krogen
Min svärfar sa till mig att jag var så tyst, när vi satt i soffan hemma hos dem i förra veckan. Ja, sa jag, jag är en tyst person, säger inte så mycket i Sverige heller.
– Det är jag också – en tyst person, sa min svärfar. Sen satt vi där i varsin soffhörna och var tysta … i samförstånd!
Fast egentligen var vi inte tysta, vi pratade. Ja, eller jag frågade saker och han svarade och så frågade jag ännu mer och han berättade ännu mer. En mysig stund alldeles ensam med svärfar.
Kvinna är en tänkare!
Bless bless hälsar kvinna.

2 thoughts on “Tiga är guld …

Kommentera

